Selecteer een pagina
Zelfstandig? Besteed rotklussen uit

Zelfstandig? Besteed rotklussen uit

Eigen baas zijn is fantastisch, maar klanten binnenhalen en administratie zijn vaak heel vervelend. Een zaakwaarnemer kan rotklussen uit handen nemen.

Bakkeleien over tweehonderd euro meer of minder. Peter de Wit, tekenaar van Sigmund, moet er niet aan denken. ‘Ik wil tekenen. Het zakelijke gedeelte is gezeur.’ Met zijn commerciële opdrachtgevers wil hij zo min mogelijk te maken hebben. ‘Die leuteren over de kernwaarden van hun bedrijf. Dat gaat slecht samen met humor.’

De zakelijke beslommeringen heeft hij uitbesteed aan stripagentschap Comic House. ‘Ze kennen de markt, bedingen een goede prijs en weten waar ik goed in ben. Scheelt bakken tijd en ergernis.’

Hoe aanlokkelijk. Eigen baas zijn, maar zonder de minder aangename kanten als jezelf verkopen. In de wereld van fotografen, tekenaars, artiesten en voetballers is de zaakwaarnemer sinds jaar en dag een bekend verschijnsel. Betrekkelijk nieuw zijn de bureaus die zich aanbieden als zaakwaarnemer voor zelfstandige IT-ers, adviseurs, trainers en andere kenniswerkers. Op internet wemelt het ervan. Dat heeft niet alleen te maken met de groei van de economie. Het leger zelfstandigen groeit rap. Anno 2007 telt Nederland 245 duizend eenmansbedrijven. Dat is 54 procent van alle ondernemingen, blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM).

Bastiaan van Meeteren van TrainingProducties werft klanten voor zelfstandige trainers. ‘Acquireren vinden ze vaak lastig. Ze zijn voor zichzelf begonnen omdat ze zonder betutteling met hun vak bezig willen zijn. Niet om ondernemer te spelen.’ Een bureau inschakelen levert meer en betere opdrachtgevers op, zegt hij. ‘Uit angst klanten mis te lopen zeggen zelfstandigen graag dat ze alles kunnen. Bedrijven zoeken geen alleskunners. Ze willen juist specialisten. Wij zien beter dan de professional waar hij goed in is. De één is een kei in verkooptrainingen, de ander is goed in samenwerking.’

Grote bedrijven zijn huiverig om in zee te gaan met eenpitters, zegt hij. ‘Hoe groter het bureau, hoe betrouwbaarder, redeneren ze.’

‘Ik heb geen zin in lokale krabbelaars’ zei een opdrachtgever laatst tegen zelfstandig trainer Ron Hubbers. ‘Vervolgens krijgen ze diezelfde krabbelaar via een bureau, maar dan met een flinke toeslag voor het bureau,’ grinnikt hij. ‘Ik zit er niet mee, zolang ik mijn eigen ding kan doen.’ Hubbers werkte 14 jaar in loondienst, als accountmanager. Hij geeft verkooptrainingen en verhuurt zich via twee bureaus. Daarnaast heeft hij eigen klanten. ‘Op deze manier haal ik de krenten uit de pap.’

‘Ik kan mezelf prima verkopen, maar het kost me teveel tijd’, zegt hij. ‘Ik ben drie dagen bezig met trainen. Plus boekhouden, mijn netwerk bijhouden en mezelf ontwikkelen. Daarmee zit mijn werkweek vol. Ik wil een dag vrij om voor mijn dochter zorgen.’

Voor het uitbesteden van acquisitie en organisatorische rompslomp levert hij dertig procent per verkochte training in, schat hij. ‘Ik denk puur commercieel. Om één nieuwe klant binnen te halen moet ik bellen, een kennismakingsgesprek voeren, een offerte maken en presenteren. Dat kost vele losse uren, vaak midden op de dag. Ik zou heel wat goedbetaalde trainingsdagen mislopen.’

IT-er Richard Lindeboom werkt sinds drie jaar voor zichzelf. Daarvoor werkte hij voor een detacheringsbureau. ‘Ik wil zelf aan het stuur staan.’ Via B-street, een intermediair voor IT-ers en businessconsultants, kwam hij aan zijn huidige opdracht, drie maanden projectmanagement bij een zorgverzekeraar. De opdrachtgever betaalt een percentage aan B-street. Lindeboom:’Dit is een goede manier om mijn netwerk op te bouwen.’ Zijn ideaal: met eigen producten de boer op gaan. ‘Dit is een tussenstap. Ik wil niet in één klap alle zekerheden opgeven.’

‘Ik zie veel zelfstandige IT-ers die verschrikkelijk goed zijn in hun vak’, zegt directeur Marcel Peek van B-street. Ze missen vaak het netwerk om klanten te werven. Sommigen hebben de vaardigheden niet. Of ze hebben er geen trek in.’ B-street brengt hen niet alleen in contact met klanten, ze gaan ook mee op gesprek. Vervolgens maakt de bemiddelaar afspraken over het tarief, waarna opdrachtgever en opdrachtnemer een contract sluiten. Het bedrijf adviseert ook over verzekeringen en andere administratieve zaken als een zelfstandigheidsverklaring.
Lindeboom werkt momenteel 36 uur op kantoor bij de zorgverzekeraar, onder een leidinggevende. Hoe vrij is hij eigenlijk? ‘Het lijkt op detachering, maar ik kan nee zeggen tegen een klus in Heerlen. Ik heb meer invloed op mijn werktijden. En ik verdien ruim duizend euro meer per maand.’

Vorige week moest hij naar Leeuwarden. ‘Ik sliep in een hotel. “Ga maar heen en weer met de auto” zou mijn baas gezegd hebben.’

Op eigen houtje kom je als zelfstandig IT-er niet binnen bij grote bedrijven, zegt Lindeboom.

‘Wij zitten ook met eenmansbedrijven aan tafel’, vertelt Eric Boer. Hij is directeur HR bij pensioenuitvoerder en vermogensbeheerder MN Services. ‘We weten dat er een hoop specialistische kennis te halen is bij zelfstandige IT-ers. Ons probleem is dat ze niet gemakkelijk uit zichzelf bij ons aankloppen. Daarom zijn we genoodzaakt om een bedrijf als B-street in te schakelen. Ze zorgen dat eenpitters inzetbaar zijn, zonder dat wij problemen krijgen met de Belastingdienst of het UWV.’

‘Als er veel werk op je afkomt kan een zaakwaarnemer een uitkomst zijn’ zegt ondernemerscoach Maud de Vries van Charta. ‘Anders heb je een dagtaak aan het te woord staan van iedereen die iets van je wil.’ De acquisitie uitbesteden raadt ze af. ‘Voor een agent ben je niet de belangrijkste persoon in het bedrijf, tenzij je Youp van ’t Hek heet. Het gevaar is dat je steeds hetzelfde kunstje moet doen, omdat dat goed verkoopt.’

Direct contact met klanten is cruciaal voor de ontwikkeling van je bedrijf, zegt ze. ‘Zeker als je interessantere opdrachten wilt. In een rendabele praktijk komt tachtig procent van het werk via bestaande klanten. Dat gebeurt op basis van vertrouwen in jouw kwaliteiten als vakspecialist. Je agent is dat niet. Je komt binnen met een eenvoudige klus. Als dat goed bevalt krijg je leukere opdrachten.’

Dat grote bedrijven niet met eenpitters willen werken vindt ze achterhaald. ‘Grote bedrijven weten dat al die hoogopgeleide kenniswerkers prima werk leveren. Ik heb soms het gevoel dat zelfstandigen zelf denken dat ze te klein zijn.’

Onzekere eenpitters adviseert ze een ervaren ondernemer mee te nemen naar acquisitiegesprekken.’Dat vermindert de stress en je houdt zelf het heft in handen.’
Wie tijd wil besparen moet klussen uitbesteden die anderen beter en sneller kunnen, vindt De Vries. De boekhouding. Het uittypen van rapporten. ‘Denk ook eens aan een chauffeur. Terwijl hij je naar de klant brengt, lees jij je stukken op de achterbank.’